Ateş Düşürücüler Nasıl Kullanılır?

Ateş yüksekliği olan çocuklarda ateşin vücuda giren mikrop veya virüs gibi bir yabancı organizmayı yok edebilmek amaçlı bir cevap olduğu ve ateşi hemen düşürmektense öncelikle ateşe neden olan hastalığın ya da durumun tedavi edilmesi gerektiği daima hatırlanmalıdır. Ateş düşürücü kullanırken öncelikle çocuğun yaşı, ateşin yükseklik derecesi ve çocuğun başka hastalığı olup olmadığı da önemlidir.
En yaygın kullanılan ateş düşürücüler parasetamol ve ibuprofen içeren şuruplardır.

Her ikisi de ateş düşürmede etkilidir.
Çalışmalarda ibuprofenin parasetamole göre biraz daha etkili ve uzun süreli ateş kontrolü sağladığı bildirilmektedir. İbuprofen 6 aydan küçük bebeklere verilmez, çünkü böbrek yoluyla atılan bir ilaçtır ve 6 aydan küçük bebeklerin böbrekleri için uygun değildir.
Parasetamol de karaciğer üzerindeki etkisi nedeniyle karaciğer sorunu olan hastalara verilmez.
Aspirin, özellikle çocuk aspirini virus enfeksiyonu(grip, soğuk algınlığı covid gibi…)geçiren bebeklerde ciddi yan etkisi nedeniyle günümüzde ateş düşürücü olarak kullanılmamaktadır.
Parasetamol ve ibuprofenin bir arada veya dönüşümlü kullanımı da vücudun farklı mekanizmalar ile cevap vermesi ve doz ayarlamada sorunlara neden olabilmesi nedeniyle önerilmez. İster parasetamol ister ibuprofen kullanılsın ateş düşürücü yanıt 60 dakika içinde görülür ve yavaşça düşer. Hiçbir zaman ateşin birden düşmesi beklenmemelidir.
Vücut Soğutma Kullanalım Mı?
Sıcak çarpması, çevre ısısındaki artışa bağlı ateş yüksekliği, nörolojik hastalığa bağlı ateş düşürücülere yanıtsız hastalar gibi özellikli durumlar dışında çocuklarda ateş düşürmede ıslak bezle vb. tampon yaparak vücut sıcaklığını düşürme önerilmemektedir. Vücut termoregulasyon merkezi genellikle düşürülen ateşi en kısa sürede ilk düzeyine getirmeye çalışır.

Sağlıklı günler dileklerimle,

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı